تحلیل محتوای شیمی کتاب آزمایشگاه علوم‌تجربی پایه دهم بر اساس الگوی خلاقیت پلسک
کد مقاله : 1031-CNF
نویسندگان
فاطمه دهقانی *1، زکیه اکرمی2
1دانشجوی کارشناسی آموزش شیمی دانشگاه فرهنگیان اصفهان
2گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
خلاقیت، مهارتی غیرذاتی، آموزش پذیر و قابل تقویت است. در نظام آموزشی یکی از بستر‌هایی که می‌توان به‌وسیله آن مهارت‌های شناختی نظیر تفکر خلاق را در دانش‌آموزان پرورش داد محتوای درسی است. با توجه به نقش درس آزمایشگاه در پرورش خلاقیت دانش‌آموزان، بررسی مؤلفه‌های خلاقیت در محتوای این درس ضروری به نظر می‌رسد. هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای بخش شیمی کتاب درسی آزمایشگاه علوم‌تجربی (۱) با توجه‌ به الگوی خلاقیت پلسک می‌باشد. پژوهش، توصیفی- تحلیلی و جامعه آماری آن محتوای شیمی کتاب درسی آزمایشگاه علوم‌تجربی (۱) در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ است. حجم نمونه برابر با حجم جامعه آماری در نظر گرفته شده است. واحد ثبت در این پژوهش مضمون و ابزار تحقیق، فهرست وارسی مبتنی بر اصول و مؤلفه‌های الگوی خلاقیت پلسک بوده است. محتوای کتاب در سه بخش متن، پرسش‌ها و تصاویر کتاب در سه مرحله مورد ارزیابی قرار گرفت. پس از جداسازی واحدهای فعال از غیرفعال، واحدهای فعال کاربردی حذف و واحدهای فعال خلاق کدگذاری گردید. نتایج حاصل نشان داد در سه بخش متن، پرسش‌ها و تصاویر کتاب بیشتر به اصل توجه پرداخته شده و اصول گریز و تحرک چندان مورد نظر قرار نگرفته-اند. همچنین بررسی مؤلفه‌های هر یک از اصول الگوی خلاقیت پلسک نشان داد توزیع مناسبی بین آنها در سر تا سر متن وجود ندارد. با توجه به نتایج بدست آمده تجدید نظر در محتوای کتاب درسی علوم آزمایشگاه از نظر توجه متعادل به همه اصول و مؤلفه‌های الگوی پلسک پیشنهاد می‌شود.
کلیدواژه ها
تحلیل محتوا، الگوی خلاقیت پلسک، آزمایشگاه علوم‌تجربی (۱)، شیمی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی