بررسی کجفهمیهای رایج دانشآموزان پایه دوازدهم در مبحث تعادلات شیمیایی شیمی متوسطه دوم |
کد مقاله : 1033-CNF |
نویسندگان |
ملیکا نکونام *، ثمین سربوزی حسین آبادی دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
در فرایند یاددهی- یادگیری همواره موانع متعددی بر سر راه دانشآموزان و معلمان وجود دارد .یکی از این موانع کجفهمیهاست. با توجه به اینکه دانشآموزان بر اساس تجربیات و دانش قبلی خود ایدههای متفاوتی دربارهی هر موضوعی دارند اگر آنها بهدرستی راهنمایی شوند این ایدهها میتواند با مفاهیم درست بازسازیشده و منجر به درک و دریافت صحیح مطلب شود اما اگر راهنماییها و تدریس انجامشده نتواند در جهت تکمیل اطلاعات دانشآموزان و اصلاح نظر آنها پیش برود ،کجفهمی بروز میکند. پژوهش حاضر از طریق نظرسنجی از دانشآموزان و تشخیص مبحث چالشبرانگیز ازنظر آنها و سپس اجرای آزمون کجفهمی باهدف بررسی قسمتهای دشوار مبحث موردنظر صورت پذیرفت. این پژوهش بر روی ۲۱ نفر از دانشآموزان پایه دوازدهم یکی از مدارس شهرهای استان خراسان رضوی انجام شد و طی آن تعادلات شیمیایی بهعنوان مبحث چالشبرانگیزی که منجر به کجفهمی دانشآموزان میشود تشخیص داده شد و به بررسی و ارائه راهکار برای حل این کجفهمیها پرداخته شد. |
کلیدواژه ها |
کجفهمی، تعادلات شیمیایی، شیمی دوازدهم |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |