تحلیل سطح خوانایی کتاب شیمی پایه دهم با روش گانینگ فوگ
کد مقاله : 1034-CNF
نویسندگان
زهره لله گانی دزکی *1، زکیه اکرمی2
1دانشگاه فرهنگیان شهید رجایی اصفهان
2استادیار گروه علوم پایه دانشگاه فرهنگیان تهران
چکیده مقاله
یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کتاب درسی، سازگار بودن محتوای کتاب با گروه سنی و توانایی‌های ذهنی دانش‌آموزان می‌باشد. ارزیابی این سازگاری علاوه بر کمک به افزایش کارایی و اثربخشی آنها، می‌تواند تحقق مطلوب اهداف آموزشی را به دنبال داشته باشد. هدف از انجام این پژوهش، بررسی میزان سطح خوانایی کتاب شیمی پایه دهم چاپ ۱۳۹۹-۱۴۰۰ بر اساس روش گانینگ فوگ است. بر اساس این روش سه نمونه صد کلمه‌ای از قسمت‌های مختلف کتاب شیمی دهم به صورت تصادفی انتخاب و شاخص خوانایی برای هر سه نمونه محاسبه شد. یافته‌های به دست آمده از این پژوهش نمایانگر آن است که تعداد کلمات دشوار استفاده شده در نمونه فصل‌های اول و سوم از نمونه فصل دوم بیشتر است و محتوای کتاب شیمی پایه دهم از ساده به دشوار تنظیم نشده است. میزان سطح خوانایی نمونه فصل‌های اول و سوم با نمونه فصل دوم تفاوت قابل توجهی دارد و هر سه نمونه در سطحی بالاتر از سطح توانایی دانش‌آموزان این پایه است. به عبارت دیگر، مطالب با سطح خوانایی، سنی و کلاسی دانش‌آموزان تناسب ندارد.
کلیدواژه ها
تحلیل محتوا، کتاب شیمی دهم، سطح خوانایی، گانینگ فوگ.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر