تحلیل توصیفی محتوای کتاب شیمی دهم براساس مولفه‌های ارزش اجتماعی
کد مقاله : 1036-CNF
نویسندگان
فاطمه شاکری *1، زکیه اکرمی2
1دانشگاه فرهنگیان مرکز شهید رجایی، اصفهان
2استادیار گروه علوم پایه دانشگاه فرهنگیان تهران
چکیده مقاله
توسعه گستره‌ی مبانی شیمی سبب ارتباط تنگاتنگ آن با اجتماع و همچنین تأثیرات فراوانی بر آن شده است. به همین منظور پرداختن به ارزش‌های اجتماعی در کتب درسی می‌تواند به درونی شدن این ارزش‌ها در دانش‌آموزان کمک نماید. هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتاب شیمی دهم بر اساس مولفه‌های ارزش اجتماعی است که با رویکردی توصیفی- تحلیلی از نوع تحلیل محتوا انجام شده است. جامعه آماری محتوای کتاب شیمی پایه دهم چاپ شده در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ و نمونه آماری فصل دوم کتاب شیمی دهم است که به صورت هدفمند انتخاب شد. مولفه‌های ارزش اجتماعی شامل رفاه، زیست بوم و حفظ محیط‌زیست به عنوان مقوله‌های اصلی تحقیق انتخاب شدند. واحد ثبت در این پژوهش مضمون متون و تصاویر کتاب است. نتایج حاصل نشان داد که کتاب شیمی دهم، هر سه مؤلفه‌ی ارزش اجتماعی را ولی با درصدهای متفاوت مورد توجه قرار داده است. ترتیب میزان توجه به مولفه‌های ارزش اجتماعی در متن کتاب بصورت زیست بوم، حفظ محیط زیست و رفاه و در تصاویر کتاب بصورت حفظ محیط زیست، رفاه و زیست بوم است. بررسی توجه همزمان دو مولفه در یک صفحه نشان داد در 44/44% از متن و 39/17% از تصاویر، دو مولفه‌ی ارزش اجتماعی در کنار یکدیگر بیان شده‌اند. با توجه به داده‌های بدست آمده می‌توان میزان اهمیت و توجه به مؤلفه‌های ارزش اجتماعی در کتاب شیمی دهم را در سطح قابل قبولی دانست.
کلیدواژه ها
تحلیل محتوا، کتاب شیمی دهم، رفاه، حفظ محیط‌زیست، زیست‌بوم
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر