تحلیل محتوای کتاب شیمی پایه یازدهم بر اساس مولفه مهارتهای زندگی |
کد مقاله : 1038-CNF |
نویسندگان |
سارا محمودی نژاد *1، زکیه اکرمی2 1مرکز آموزش عالی شهید رجایی، اصفهان، ایران 2استادیار گروه علوم پایه دانشگاه فرهنگیان تهران |
چکیده مقاله |
توجه به امر پرورش مهارتهای زندگی در کنار آموزش به دانشآموزان، میتواند موجب افزایش یادگیری آنان در سه حیطه دانش، نگرش و مهارت شود و هر یک را به فردی سازگار با اجتماع و مسئولیتپذیر در زندگی آینده تبدیل کند. پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتاب درسی شیمی پایه یازدهم چاپ 1399 در میزان پرداختن این کتاب به مهارتهای اصلی زندگی انجام شده است. ده مهارت اصلی زندگی به عنوان مقواههای پژوهش انتخاب شد. جامعه آماری پژوهش کل محتوای کتاب شیمی یازدهم بود و 25 درصد از آن با روش تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شد. حضور یا عدم حضور هر یک از مقولههای پژوهش در مضامین و محتوای کتاب مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که در محتوای کتاب درسی شیمی پایه یازدهم به مهارتهای خودآگاهی و مقابله با استرس توجهی نشده و مهارتهای همدلی، مدیریت هیجان، تصمیمگیری، حل مسأله، تفکر خلاق، تفکر نقادانه، ارتباط بین فردی، و ارتباط مؤثر تا حدودی مورد توجه قرار گرفته است. از بین مقولههای مطرح شده در کتاب بیشترین فراوانی مربوط به مهارت حل مسآله و کمترین آن مربوط به مهارتهای همدلی و مدیریت هیجان میباشد. با توجه به نقش مهم این مهارتها در زندگی و ضرورت یادگیری آنها، لازم است مولفان کتاب و برنامهریزان درسی توجه بیشتری را به سمت آنان معطوف دارند. |
کلیدواژه ها |
تحلیل محتوا، کتاب درسی، شیمی، پایه یازدهم، مهارتهای زندگی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |