تحلیل محتوای کتاب آزمایشگاه علومتجربی (1)پایه دهم بر اساس بهکارگیری مؤلفههای هوشهای چندگانه |
کد مقاله : 1041-CNF |
نویسندگان |
زیبا ارشدی * آموزش شیمی،دانشکده علوم پایه،دانشگاه شهیدرجایی اصفهان،ایران |
چکیده مقاله |
گاردنر در نظریه هوشهای چندگانه خود وجود حداقل هشت هوش (زبانی-کلامیVL، هوش منطقی-ریاضیLM، هوش تصویری-فضاییSV،هوشجنبشی-حرکتیBK،هوشموسیقاییM،هوشمیانفردیIA،هوشبینفردیIRوهوش طبیعتگرایی N) را مطرح کرد. یکی از راهبردهای اجرای هوشهای چندگانه، گنجاندن آنها در کتاب درسی است. هدف پژوهش حاضر تعیین فراوانی انواع هوشهای چندگانه موجود در کتاب آزمایشگاه علومتجربی (۱) پایه دهم است.روش این پژوهش، تحلیل محتوای توصیفی است. محتوای کتاب آزمایشگاه علومتجربی (۱) بر اساس هشت مؤلفه هوشهای چندگانه مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری کتاب آزمایشگاه علومتجربی (۱) پایه دهم بود که با نمونهگیری تصادفی، ۶۳٪ از آزمایشهای کتاب انتخاب شد. واحد تحلیل در پژوهش، متن و تصاویر بود. برای تعیین مقولهها از روش طبقهبندی جعبهای استفاده شد. ابزار گردآوری در پژوهش چکلیست محقق ساخته بود. نتایج تحلیل محتوا نشان داد که فراوانی هوش های BK ,SV وLM 100% است. هوش های VLوIA، فراوانی 98% و88.2% دارند. هوش های N و IR، 35.2% و11.7% از کتاب را پوشش میدهند و M با فراوانی 0% در هیچکدام از آزمایشها وجود ندارد. هوش های BK,SVوLM هوشهای غالب کتاب هستند وکمترین مقدار مربوط به هوش M است. توزیع فراوانی انواع هوشها در فصلهای مختلف کتاب به هم نزدیک است. بیشترین تفاوت در مقدار فراوانی در سه فصل، مربوط به هوش N است که فراوانی این هوشدر فصل دوم کتاب 22.2% ،در فصل سوم 45% ودر فصلچهارم 38.4% است.کتاب آزمایشگاه علومتجربی(۱)در ۶۲.۷٪ از آزمایشها پنج مؤلفه هوشو در ۳۵.۶٪ از آزمایشها شش مؤلفههوش را پوشش داده است. |
کلیدواژه ها |
تحلیل محتوا، کتاب درسی، آزمایشگاه علومتجربی (1)،هوشهای چندگانه |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |