بررسی محتوای کتاب شیمی پایه دهم بر اساس اصول شیمی سبز و اهداف توسعه پایدار
کد مقاله : 1043-CNF
نویسندگان
محبوبه احمدی *1، فاطمه مهدی2
1آموزش شیمی/دانشکده شیمی/شهید رجایی اصفهان
2آموزش شیمی/دانکده شیمی/دانشگاه شهید رجایی اصفهان/ایران
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی کتاب شیمی دهم و انطباق آن بر اساس اصول شیمی سبز و اهداف توسعه پایدار بر مبنای استاندارد آموزش زیست‌محیطی ویسکانسین به‌صورت توصیفی بر اساس مبانی و اصول دوازده‌گانه شیمی سبز و اهداف توسعه پایدار ارائه است. در این پژوهش جامعه آماری کتاب شیمی پایه دهم رشته ریاضی/ تجربی در سال 1399-1400 بوده و به دلیل محدود بودن جامعه آماری تمامی بخش های جامعه مورد بررسی قرار گرفت. موارد مورد بررسی شامل متن کتاب درسی، تصاویر، پرسش ها و آزمایش‌های کتاب درسی بوده است. نتایج حاکی از آن است اگر چه که کتاب شیمی پایه دهم رشته ریاضی/ تجربی بخشی جداگانه به شیمی سبز اختصاص داده است؛ اما نتوانسته است تمامی اصول دوازده‌گانه شیمی سبز و اهداف توسعه پایدار را پوشش دهد ؛ بنابراین بهتر است برنامه ریزان درسی، در تدوین کتاب شیمی دهم توجه ویژه‌تری نسبت به شیمی سبز و اهداف توسعه پایدار داشته تا دانش آموزان بتوانند از منابع موجود در اطراف خود استفاده صحیح حداکثری کرده و سبب رشد هرچه بیشتر این شاخه از علم شیمی شوند.
کلیدواژه ها
شیمی سبز، کتاب شیمی دهم، توسعه پایدار، اصول دوازده‌گانه
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر