تحلیل محتوای کتاب شیمی دهم بر اساس مولفههای هویت ملی |
کد مقاله : 1050-CNF |
نویسندگان |
فاطمه مومنی * دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
از مهمترین منابع یادگیری در نظام آموزشی، کتابهای درسی هستند و همچنین مواد اصلی برنامه درسی مدارس را تشکیل میدهند. کتابهای درسی در شکل گیری هویت ملی دانشآموزان نقش مهمی ایفا میکنند. هدف این پژوهش، بررسی و تحلیل هویت ملی در کتاب شیمی (1) پایه دهم متوسطه (رشتههای ریاضی- فیزیک و علوم تجربی) است. روش پژوهش تحلیل محتوای کمی و کیفی است. ابزار گردآوری اطلاعات شامل چک لیست در تحلیل محتوا است و واحد تحلیل، مضمون است. مولفههای هویت ملی در این پژوهش عبارتند از: نماد، ارزش، میراث فرهنگی، مشاهیر و شخصیتها، وقایع و رویدادها. جامعه آماری کتاب شیمی (1) پایه دهم متوسطه (رشتههای ریاضی- فیزیک و علوم تجربی) سال 1399-1400 است. نتایج تحلیل کیفی نشاندهنده تاکید بر نمادهای ملی به خصوص الفبای فارسی، توجه به ارزشهای ملی به ویژه ارزشهای اجتماعی، توجه به اماکن و بناها در بعد میراث فرهنگی و کم توجهی به ارزشهای اقتصادی و مشاهیر معاصر به ویژه شیمی دانان معاصر و کتابهای آنان است. با توجه به نتایج تحلیل کمی در این کتاب 199 مورد به مفهوم هویت ملی اشاره شده است که در بین ابعاد هویت ملی، بعد نمادها با 75/50 درصد از بیشترین فراوانی و وقایع و رویدادها با50/1 درصد از کمترین میزان فراوانی برخوردارند. |
کلیدواژه ها |
هویت ملی، تحلیل محتوا، کتاب شیمی (1) پایه دهم متوسطه |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |