چگونه توانستم با استفاده از الگوی تدریس و یادگیری مشارکتی در درس شیمی،دانش آموزانم را به فعالیت های مشارکتی علاقمند سازم و نمرات آنها را بهبود بخشم |
کد مقاله : 1053-CNF |
نویسندگان |
شهره فردادوند * دبیر شیمی / اموزش و پرورش |
چکیده مقاله |
طرح اقدام پژوهی حاضر با به کارگیری یکی از انواع الگوهای تدریس از خانواده ی الگوهای اجتماعی در تدریس شیمی در سه کلاس پایه دهم به اجرا در آمد . با توجه به نتایج مصاحبه فردی و مشاهدات در سه کلاس با دامنه آماری 96 نفر مشکلاتی نظیرفرد مداری ، رقابت ناسالم ،عدم برقراری رابطه ی صحیح با گروه همسالان مشاهده شد ، تحلیل آماری نتایج آزمون های اولیه در این سه گروه : در کلاس اول 12/12 درصد نیازمند به تلاش بیشتر ,27/27 درصد در حال یادگیری ، در کلاس دوم: 63/15 درصد در حال یادگیری ,در کلاس سوم: 9/12 درصد نیازمند به تلاش بیشتر , 45/6 درصد در حال یادگیری بودند بنابر این تصمیم به استفاده از الگوی یادگیری و آموزش مشارکتی همراه با ارائه تکالیف در قالب پوشه کار گرفته شد . این الگو در ده مرحله در آموزش شیمی به اجرا در آمد. نتایج توصیفی آزمون پایانی نشان داد که در کلاس اول درصد دانش آموزان در حال یادگیری به صفر , نیازمندبه تلاش بیشتر به 06/6 درصد ، در کلاس دوم درصد دانش آموزان در حال یادگیری به صفر , نیازمند به تلاش بیشتر نیز به صفر,در کلاس سوم درصد دانش آموزان در حال یادگیری به صفر , نیازمند به تلاش بیشتر به 68/9درصد رسید . نتایج آماری ،مصاحبه فردی و مشاهده رفتار اجتماعی دانش آموزان در کلاس درس حاکی از اثر بخش بودن این الگو درتدریس ، یادگیری و پیشرفت تحصیلی ، ایجاد روحیه همکاری ورقابت سالم بین دانش آموزان بود. |
کلیدواژه ها |
الگوهای تدریس ، خانواده الگو های اجتماعی ، الگوی یادگیری مشارکتی ، پیشرفت تحصیلی ، پوشه کار |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |