بررسی میزان توجه به تفکر انتقادی لیپمن در کتاب شیمی پایة دهم دبیرستان
کد مقاله : 1054-CNF
نویسندگان
زهرا تلخاب *
آموزش شیمی، مرکز آموزش عالی شهید رجایی، اصفهان، ایران
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی میزان توجه به مقوله تفکر انتقادی لیپمن در کتاب شیمی پایة دهم دبیرستان است. روش این تحقیق، توصیفی از نوع تحلیل محتوا در نظر گرفته شده و جامعه آماری این پژوهش کتاب شیمی دهم در سال تحصیلی 1400–1399 می‌باشد. حجم نمونه برابر با حجم جامعه در نظر گرفته شده است. ابزارهای این تحقیق با توجه به الگوی تفکر انتقادی لیپمن، شش زیر مؤلفه دارد: سؤال کردن، تحلیل و ارزیابی، استدلال کردن، ارزیابی شواهد و اظهارات، تفسیر داده‌ها، قضاوت صحیح. واحد تحلیل، جملات متن، تصاویر و تمارین کتاب بوده است. نتایج تحلیل حاکی از آن است که کتاب شیمی پایة دهم دبیرستان، بیشترین توجه را به زیر مقوله تحلیل و ارزیابی و کمترین توجه را به زیر مؤلفه قضاوت صحیح داشته است که با توجه به اهمیت این زیر مقوله در زندگی روزمره، بهتر است که مؤلفان کتاب‌های درسی، در تألیف کتاب‌ها بیشتر به این زیر مقوله توجه نمایند.
کلیدواژه ها
تفکر انتقادی، تحلیل محتوا، شیمی دهم، لیپمن
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر