بررسی کج فهمی های مبحث محلول ها در میان دانش آموزان دوره دوم متوسطه
کد مقاله : 1056-CNF
نویسندگان
صبا محمودی تراکمه *1، الهام علی اکبری1، زهرا اسماعیلی2، محدثه ظفرمند1
1گروه آموزشی شیمی، مرکز شهید شرافت، دانشگاه فرهنگیان تهران
2گروه آموزشی شیمی، مرکز شهید شرافت،دانشگاه فرهنگیان تهران
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر، بررسی کج فهمی های مبحث محلول ها در میان دانش آموزان دوره دوم متوسطه بوده است. هرچه اطلاعات معلمان در حیطه ی کج فهمی های دانش آموزان بیشتر باشد، در امر تدریس موفق تر عمل خواهند کرد و دانش آموزان نیز در فهم مطالب جدید کمتر دچار اشتباه می‌شوند. برای انجام پژوهش حاضر، ابزار طرح سوال مورد استفاده قرار گرفت. تعدادی پرسش چهارگزینه‌ای از مبحث محلول ها به صورت الکترونیکی در اختیار شصت و سه دانش آموز دوره دوم متوسطه در پایه‌های یازدهم و دوازدهم از شهرهای تبریز، رشت، قزوین و مراغه در سال تحصیلی 1399-1400 قرار گرفت. پاسخ های دانش آموزان به هر سوال با استفاده از آمار توصیفی مورد تحلیل قرار گرفت. براساس نتایج به دست آمده، درصد قابل توجهی از دانش آموزان در مفاهیم اجزای تشکیل دهنده ی محلول ها، نحوه ی انحلال نمک در آب، رسانایی الکتریکی الکترولیت ها، مفاهیم مربوط به محلول های سیرشده، سیرنشده و فراسیرشده، تاثیر تعداد مول بر غلظت، درصد جرمی حلال و همچنین تعیین حلال و حل شونده در محلول دچار کج فهمی بودند.
کلیدواژه ها
کج فهمی، محلول، متوسطه دوم
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر