کجفهمی دانشآموزان پایه دوازدهم در مبحث پیوند هیدروژنی |
کد مقاله : 1057-CNF |
نویسندگان |
بهار حسینی * آمورش شیمی، دانشکده شهید شرافت، پردیس نسیبه، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
کجفهمی داشتن تصوراتی ظاهرا علمی است که پایه و اساس علمی ندارند. از آنجایی که مفاهیم شیمی پیچیده و انتزاعی هستند و یادگیری این مفاهیم توسط دانشآموزان قدری دشوار است، شناخت و رفع کجفهمیها که ازجمله مهمترین موانع یادگیری بهشمار میروند، بسیار حائز اهمیت است و باید مورد توجه قرار گیرد. گاهی این کجفهمیها در معلمان هم دیده میشود که بههمین ترتیب به دانشآموزان آینده منتقل میشوند. هدف این تحقیق علمی پژوهشی، شناسایی کجفهمیهای دانشآموزان دختر پایه دوازدهم رشته تجربی شهر زنجان در مبحث پیوندهای هیدروژنی است. در این پژوهش آزمونی با ۵ سوال طراحی شد، پس از تایید روایی و پایایی آن، آزمون با استفاده از گوگل فرم بهصورت آنلاین در اختیار دانشآموزان قرار گرفت که ۶۰ نفر در این آزمون شرکت کردند. سپس پاسخها مورد تحلیل قرارگرفت، نتایج نشان داد که دانشآموزان در مبحث پیوند هیدروژنی، مقایسه قدرت پیوند هیدروژنی با کوالانسی، تشخیص پیوند درونمولکولی و برونمولکولی و شرایط برقراری پیوند هیدروژنی توسط اتم هیدروژن، دچار کجفهمی شدهاند. |
کلیدواژه ها |
کجفهمی، پیوند هیدروژنی، دانشآموزان، شیمی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |