تاثیر شبیه سازی و آزمایشگاه مجازی در آموزش شیمی و یادگیری دانش آموزان |
کد مقاله : 1058-CNF |
نویسندگان |
هادی الهام * گروه علوم پایه ، گروه آموزشی شیمی پردیس شهید رجایی ارومیه دانشگاه فرهنگیان آذربایجان غربی |
چکیده مقاله |
چکیده : انتزاعی وغیرقابل مشاده بودن بسیاری از مفاهیم و جزئیات شیمی باعث می شود که دانش آموزان در تجسم بعد اتمی و مولکولی فرایند های شیمیایی با مشکلاتی روبه رو باشند ازاین رو آموزش شیمی می تواند با چالش های فراوانی به همراه باشد. امروزه در آموزش شیمی، از روش ها و ابزارهای مختلفی برای تسهیل یادگیری دانش آموزان استفاده می شود. استفاده از روش های فعال تدریس و به کارگیری نرم افزارهای آموزشی می تواند اثر بخشی آموزش شیمی را افزایش دهد. یکی از ابزارهای مهم در آموزش شیمی ، از گذشته تاکنون، آنالوزی بوده است آنالوزی، با شبیه نمایی یک موضوع نا آشنا به موضوعی آشنا، می تواند به یادگیری اثر بخش دانش آموزان در باره موضوع جدید کمک کند. همچنین فعالیتهایی که به صورت آزمایشگاه مجازی به وجود آمدهاند, به طور قابلتوجهی به آموزش دانش آموزان برای رویکرد سازنده گرا کمک کردهاند، که تحقیق، جستجوی راه حلها، کشف راه حل های علمی و دلایل عمیق در مورد مفاهیم علمی هستند. با این حال, در مرحله کنونی نظام آموزشی ما, این فعالیتها را نتوانسته درمحتوی دروس بگنجاند. حال آزمایشگاههای مجازی به عنوان یک راه حل جایگزین برای مشکلات آموزش به صورت دورههای کاربردی ظاهر شده اند. در این تحقیق با هدف استفاده از شبیه سازی و آزمایشگاه مجازی, مزایا و معایب آنها مورد بررسی قرار گرفت و برخی مطالعات آزمایشگاهی مجازی در زمینه آموزش شیمی معرفی و ارائه گردید. |
کلیدواژه ها |
آزمایشگاه مجازی ، شبیه سازی ، پیشرفت دانش آموزان ، محیط یادگیری |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر |