تحلیل محتوای کتاب شیمی یازدهم براساس الگوی مریل
کد مقاله : 1068-CNF
نویسندگان
فاطمه متقی *
دانشجوی رشته آموزش شیمی دانشگاه فرهنگیان اصفهان (مرکز شهید رجایی اصفهان)
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتاب شیمی پایه یازدهم چاپ سال 1399 براساس الگوی مریل انجام گرفت. جامعه آماری در این پژوهش کل کتاب شیمی پایه یازدهم چاپ 1399 بود و نمونه نیز برابر با جامعه بود. نتایج این پژوهش نشان می دهد محتوای کتاب شیمی یازدهم بیشتر به ایجاد دانش نظری می پردازد و از لحاظ عناصر محتوایی دانش کسب شده، به دو عنصر حقایق و مفاهیم هر یک با درصد 33/33% بیش ترین توجه شده است و هر کدام از دو عنصر روش کار و قوانین 16/67% را به خود اختصاص داده اند. همچنین بیشترین سطح عملکرد مربوط به یادآوری و کاربرد بود که هریک از این سطوح 37/5 % را به خود اختصاص داده اند و کمترین سطح عملکرد نیز مربوط به کشف و ابداع با 25% بود؛ در صورتی که عملکرد کشف و ابداع که با توجه به اهداف آموزش علوم باید بیش از همه عملکردها مورد توجه قرار گیرد. از لحاظ اصول پیشنهادی نیز تعداد اصل تفکیک 243 مورد، تعداد اصل تنوع مثال 136 مورد، تعداد اصل همتاسازی 42 مورد و تعداد اصل سطح دشواری 31 مورد بود و بیش ترین درصد فراوانی مربوط به اصل تفکیک (53/76%) و کمترین درصد مربوط به اصل سطح دشواری (6/86%) بود. نتایج نشان داد کتاب تا حدی مطابق با الگوی مریل است. یافته های این پژوهش می تواند به دست اندرکاران آموزش و پرورش در زمینه ارائه محتوای مناسب در کتاب درسی شیمی یازدهم یاری رساند.
کلیدواژه ها
کتاب درسی، تحلیل محتوا، الگوی مریل، شیمی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر