تحلیل محتوای کتاب شیمی یازدهم بر اساس میزان توجه به ساحت های تربیتی سند تحول بنیادین
کد مقاله : 1070-CNF
نویسندگان
راضیه زحمتکشان *
دانشگاه فرهنگیان، مرکز شهیدرجایی
چکیده مقاله
اسلام دینی جامع است که تمام ابعاد زندگی را پوشش می‌دهد. در نتیجه اهداف تربیت بر اساس نظام معیار اسلامی باید به‌ گونه‌ای تنظیم شوند که ناظر به تمام ابعاد باشند؛ سند تحول بنیادین بر اساس مبانی وجودی انسان اقدام به معرفی ساحت‌های شش-گانه برای انسان نموده‌است. هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کتاب شیمی (2) پایه یازدهم براساس میزان توجه به ساحت های شش‌گانه تربیتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش می‌باشد. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش استنباطی و از نوع تحلیل محتوا است. جامعه آماری پژوهش، کتاب شیمی (2) پایه یازدهم چاپ شده در سال 1399 می‌باشد؛ که به علت بزرگ بودن جامعه، فصل اول کتاب به عنوان نمونه و درنظرگرفته‌شد. در این تحقیق ابتدا ساحت‌های شش‌گانه تربیت طبق مبانی نظری سند تحول بنیادین، تعریف شدند، سپس جملات و تصاویر مرتبط با هرکدام از ساحت‌ها، شناسایی و شمارش شدند. به منظور تحلیل داده ها از درصد فراوانی استفاده شد. یافته ها بیانگر آن است که میزان توجه به ساحت‌های شش‌گانه تربیتی در کتاب شیمی (2) به ترتیب مربوط به ساحت علمی و فناوری به میزان 24/64%، ساحت زیستی و بدنی به میزان 12/14%، ساحت اقتصادی و حرفه ای به میزان 2/7%، ساحت زیبایی‌شناختی و هنری به میزان 2/7%، ساحت اقتصادی و حرفه ای به میزان 75/3% و ساحت اعتقادی، عبادی و اخلاقی به میزان 46/3% بوده است.
کلیدواژه ها
کتاب شیمی یازدهم، تحلیل محتوا، ساحت‌های شش‌گانه تربیتی، سند تحول بنیادین
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر