تحلیل محتوا (متن) کتاب علوم تجربی سال هفتم بر اساس پنج مولفه الگوی هدف گذاری برنامه درس ملی |
کد مقاله : 1071-CNF |
نویسندگان |
ابوالفضل یعقوبی *1، محمد کارخانه2، عباس شریعتی کمال آبادی3، اسماعیل اولی4 1دبیر اموزش پرورش 2دبیر اموزش و پرورش 3آموزش و پرورش 4استاد دانشگاه فرهنگیان شهید چمران تهران |
چکیده مقاله |
هدف این پژوهش تحلیل محتوای کتاب علوم هفتم سال تحصیلی 1400ـ1399 و بررسی میزان همخوانی آنها با پنج مولفه الگوی هدف گذاری برنامه درس ملی تعقل، ایمان، علم، عمل و اخلاق است. برای گردآوری داده ها از روش سند کاوی کتاب های درسی استفاده شده است. جامعه و نمونه آماری، کتاب علوم هفتم بود. داده های حاصل با استفاده از آمار توصیفی (شامل فراوانی و درصد) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. با بررسی 900 جمله به عنوان واحد تحلیل، این نتیجه حاصل شده است که مؤلفه های علم، عمل ،تعقل،اخلاق و ایمان به ترتیب 77/20 ،23/12، 56/11، 11/1 و 22/1 درصد فراوانی را داشته اند. در این کتاب بیشترین درصد فراوانی مربوط به مؤلفه علم 77/20و کمترین فراوانی مربوط به مؤلفه اخلاق 11/1به دست آمده است. این پژوهش نشان داد که توزیع بعضی عناصر پنج گانه در محتوای کتاب و واحدهای تحلیل از تعادل و انطباق کمتری برخوردار است. پیشنهاد می شود برای هماهنگی بیشتر با اهداف سند برنامه درسی ملی، عناصری که در محتوای کتاب های مورد مطالعه، از درصد فراوانی کمتری برخوردارند، بیشتر مورد توجه قرارگیرند. |
کلیدواژه ها |
تحلیل ،محتوا، برنامه ریزی درسی ، کتاب علوم هفتم |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر |