تحلیل محتوای کتاب درسی شیمی (۲) پایه یازدهم دوره متوسطه دوم براساس پنج مولفه الگوی هدف گذاری برنامه درس ملی |
کد مقاله : 1072-CNF |
نویسندگان |
حسن حیدری *1، محمد محمدی2، اسماعیل اولی3 1گروه شیمی، دانشگاه پردیس فرهنگیان چمران، تهران 2دانشگاهفرهنگیان 3استادیار دانشگاه فرهنگیان تهران |
چکیده مقاله |
هدف این پژوهش تحلیل محتوای کتاب درسی شیمی ( 2 ) چاپ چهارم ، سال تحصیلی ( 1400 – 1399 ) پایه یازدهم دوره دوم متوسطه ، و بررسی میزان هم خوانی آن با مولفه های ( تفکر، ایمان ، علم ، عمل و اخلاق سند برنامه درس ملی است . روش پژوهش، تحقیق توصیفی است . جامعه مورد مطالعه در این پژوهش، محتوی کتاب شیمی ( 2 ) و حجم نمونه با حجم جامعه آماری برابر بوده است . ابزار این تحقیق ، فرم تحلیل محتوای مولفه های عناصر پنج گانه سند درس ملی است . یافته های پژوهش با بررسی 841 جمله مستقل به عنوان واحد تحلیل ، در رابطه با مولفه های پنج گانه « تعقل ، تفکر ، و اندیشه ورزی ، ایمان و باور ، علم و معرفت ، عمل ، کار ، تلاش و مجاهدت ، اخلاق ( تزکیه و عاطفه ) » به ترتیب 28.06 % ، 11.53 % ، 43.52 % ، 14.15 % ، و 2.74 % درصد فراوانی داشته اند. بیشترین درصد اهمیت با 43.52 % مربوط به مولفه علم و معرفت و کمترین درصد اهمیت با 2.74 % مربوط به مولفه اخلاق ( تزکیه و عاطفه ) است که درصد مولفه اخلاق ( تزکیه و عاطفه ) کمتر از حد انتظار می باشد. با توجه به این پژوهش می توان نتیجه گرفت توزیع عناصر پنج گانه از تعادل و انطباق کمتری برخوردار است . |
کلیدواژه ها |
تحلیل محتوا ، سند برنامه درس ملی ، کتاب درسی شیمی ( 2 ) پایه یازدهم |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |