تحلیل محتوای کتاب درسی شیمی دهم دورۀ متوسطه دوم و میزان انطباق آنها با پنج عنصر برنامه درسی ملی
کد مقاله : 1073-CNF
نویسندگان
فرشید اکبرپور *1، محسن یوسفی نیاسری2، مرتضی امیدوار3
1آموزش و پرورش
2دبیر شیمی آموزش و پرورش
3دانشجوی ارشد شهید چمران تهران
چکیده مقاله
هدف این پژوهش تحلیل محتوای کتاب درسی شیمی دهم دورۀ متوسطه دوم سال تحصیلی ( 400 -1399) و بررسی میزان همخوانی آنها با شایستگی های پایه سند برنامه درسی ملی بر اساس پنج عنصر (تعقل، ایمان، علم، عمل واخلاق) است. روش پژوهش : برای گرد آوری داده ها از روش سندکاوی (کتاب درسی) استفاده شده است. جامعه و نمونه آماری : جامعه و نمونه آماری، کتاب درسی شیمی دهم دورۀ متوسطه دوم بود. با بررسی 178 جمله به عنوان واحد تحلیل، این نتیجه حاصل شده است که مؤلفه های علم، ایمان، تعقل، عمل و اخلاق به ترتیب 42/13 ، 8/43 ، 34/83 ، 14/05 و 0/56 درصد فراوانی را داشته اند.. در این کتاب بیشترین درصد فراوانی مربوط به مؤلفه علم و کمترین مربوط به مؤلفه اخلاق به دست آمده است. به طورکلی عنصر علم 75 مورد ( 13/43 درصد از کل فراوانی مشاهده شده)، عنصر عمل 25 مورد ( 05/14 درصد از کل فراوانی) و همچنین اخلاق 1 مورد (تنها 56/0 درصد از کل فراوانی ) مشاهده شده است. بنابراین در مجموع فراوانی کمترین فراوانی مربوط به اخلاق و بیشتری فراوانی مربوط به مؤلفه علم است.
کلیدواژه ها
تحلیل محتوا، سند برنامه درسی ملی، کتاب شیمی دهم ، شایستگی های پایه
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر