تحلیل محتوای کتابهای درسی شیمی دوره متوسطه دوم بر اساس دانشمندان نام برده شده در آنها |
کد مقاله : 1075-CNF |
نویسندگان |
مریم شیخی * دانشگاه شهید رجایی، اصفهان، ایران |
چکیده مقاله |
در نگاهی گذرا به سیر جوامع بشری، مردان و زنان بیشماری رخ مینمایند که با شکستن سد زمان و گذر از مرزهای بسته زمان خود، به حیاتی فراتر از زمان خویش در میان نسلهای بعد راه یافتند. اینان نامآوران تاریخ و رهنوردانی هستند که زندگیشان در هر زمان و مکان، درس آموز و الهام بخش کسانی است که در تنگنای عصر خود نمیگنجند و راهی برای فرا رفتن از آن میجویند. از آنجا که کتابهای درسی مهمترین و پرکاربردترین رسانه آموزشی در کشور ایران است، پژوهش حاضر در پی پاسخ به این سؤالات است که دانش آموزان با چند دانشمند در کتابهای درسی آشنا میشود و این دانشمندان بیشتر در مربوط به چه قرنی هستند و کتابهای درسی تا چه حد به معرفی دانشمندان ایرانی و دانشمندان زن پرداخته است. روش تحقیق این پژوهش تحلیل محتوای کتابهای درسی شیمی سه ساله دوره متوسطه میباشد. نتایج پژوهش نشان داد بیشترین فراوانی دانشمندان معرفی شده در این کتابها به ترتیب مربوط به فصل اول کتاب شیمی دهم میباشد. هم چنین بیشترین فراوانی ملیت ذکر شده، ایرانی است. بیشتر دانشمندان معرفی شده مربوط به قرن 19 میلادی هستند. تنها یک دانشمند زن در کل کتابهای درسی شیمی دوره متوسطه معرفی شده است که در کتاب شیمی یازدهم ذکر شده است. |
کلیدواژه ها |
کتابهای شیمی، دانشمندان، تحلیل محتوا |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |