تحلیل محتوای کتاب شیمی دهم بر اساس مؤلفههای مهارتهای اجتماعی |
کد مقاله : 1078-CNF |
نویسندگان |
مینا بختیاری * دانشگاه فرهنگیان، مرکز شهید رجایی اصفهان |
چکیده مقاله |
تحقق اهداف آموزشوپرورش از طریق برنامههای درسی و منابع کمکآموزشی صورت میگیرد و کتاب درسی یکی از مهمترین مراجع و منابع یادگیری دانش آموزان در نظام آموزشی محسوب میشود. پژوهش حاضر، به بررسی تحلیل محتوای کتاب درسی شیمی دهم متوسطه دوم بر اساس مؤلفههای مهارتهای اجتماعی میپردازد. به همین منظور، کتاب درسی شیمی دهم شامل 3 فصل و 126 صفحه بر اساس واحد تحلیل صفحه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بر این اساس هفت مقوله مهارتهای ارتباطی، جرئت ورزی، پرورش نوعدوستی، حس همکاری و مسئولیتپذیری، مهارتهای خودگردانی، درک اجتماعی، آشنایی با قوانین اجتماعی و مقابلهای در حوزه مهارتهای اجتماعی انتخاب و از روش تحلیل محتوای کتاب درسی به منظور بررسی این مهارتها استفاده شد. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که میزان توجه به مهارت اجتماعی خودگردانی با 02/42% و پرورش نوعدوستی و حس همکاری و مسئولیتپذیری با 25/37% در مقایسه با دیگر مقولات مورد بررسی در پژوهش سهم بیشتری را دارا هستند و این نشان از اهمیت دادن مؤلفان کتاب به این دو مقوله میباشد. با اینحال در زمینه مهارت اجتماعی مقابلهای موردی مشاهده نشد. |
کلیدواژه ها |
تحلیل محتوا، متن کتاب، شیمی دهم، مهارتهای اجتماعی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |