رویکرد اکتشافی در آموزش شیمی: فراترکیبِ مطالعات انجام شده در یک دهه اخیر
کد مقاله : 1082-CNF
نویسندگان
الهه کشاورز *، مایده گرامی
دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
رویکرد اکتشافی، یک رویکرد آموزشی پرطرف‌دار است که در سال‌های اخیر در آموزش دروس علوم پایه مورد استفاده بسیاری قرار گرفته است. هدف از انجام پژوهش حاضر ایجاد طرحی پیرامون بازده‌ آموزشی رویکرد اکتشافی در آموزش شیمی، طی دهه اخیر است. این پژوهش از نوع کیفی و راهبرد مورد استفاده، روش فراترکیب است. از میان منابع یافت شده طی مراحل فراترکیب، سیزده سند با معیارهای ورودی برای پاسخ به سوال پژوهش انطباق داشت که مورد مطالعه و تحلیل قرار گرفت. به منظور پاسخ به سوال پژوهش تمام پایگاه‌های علمی الکترونیکی داخلی مورد مطالعه قرار گرفتند. یافته‌ها کدگذاری، طبقه‌بندی و مضمون‌یابی شدند. پس از انجام مراحل پژوهش فراترکیب و در نتیجه ترکیب یافته‌ها در الگوی مستخرج، ابعاد بازده‌ آموزشی رویکرد اکتشافی در آموزش شامل سه بُعد اصلی (بُعد فراگیر، بُعد شناختی و بُعد تدریس) معرفی گردید که این ابعاد خود شامل 6 مولفه (رشد مهارت‌های انگیزشی، رشد خلاقیت، تربیت فراگیران مستقل، توسعه مهارت‌های ذهنی و فرایندی، تسهیلِ پایداری آموزش و اثربخشی در مقابل روش‌های دیگر) در زیر مجموعه خود بودند.
کلیدواژه ها
رویکرد اکتشافی، فراترکیب، آموزش شیمی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر