بررسی میزان اثربخشی یادگیری ماهیت پیوندیونی براساس روش حل مسئله در دانش آموزان متوسطه دوره اول
کد مقاله : 1084-CNF
نویسندگان
زهرا احمدابادی *
گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، مشهد، ایران
چکیده مقاله
سبقت جویی در تولید و فناوری های جدید در گرو پرورش دانش آموختگانی است که دارای توانمندی های خلاقانه و پژوهشگر به ویژه در علوم تجربی و فنی باشند و سنگ بنای حصول به این هدف از آموزش و پرورش نشات می گیرد. یکی از این روشهایی که به عقیده پژوهشگران می تواند به یادگیری عمیقتر منجر شود، یادگیری مبتنی بر حل مسئله است. با توجه به وجود برخی محدودیتها نظیر فضای آزمایشگاهی، تجهیزات و امکانات لازم، کثرت دانش آموزان در یک کلاس و ... می تواند به کاهش رغبت دانش آموزان برای مواجه با چالش های علمی و عملی درس علوم تجربی منجر شود؛ هدف این پژوهش، بررسی موفقیت تحصیلی به شکل معنادار از طریق استفاده از روش حل مسئله در آموزش مبحث درسی پیوند یونی شیمی کتاب علوم پایه نهم است این پژوهش به صورت تحلیلی – توصیفی انجام گرفته است. و جامعه آماری آن 40 نفر از دانش آموزان دختر پایه نهم درس علوم تجربی می باشد. ابـزار گردآوری داده هـا، آزمون پیشـرفت تحصیلی "معلم سـاخته" است که برای ارزشیابی در پیش آزمون و پس آزمون بر روی دانش آموزان هردو گروه اسـتفاده گردید. نتایج این مطالعه بر مزیت یادگیری مبتنی بر اساس شیوه حل مسئله به عنوان روش تدریس نسبت به روشهای معلم محور در بخش فصل مرتبط با شیمی درس علوم تجربی علی رغم مشکلاتی نظیر دسترسی به آزمایشگاه، جمعیت نسبتا بالای کلاس درس و... تاکید می نماید.
کلیدواژه ها
اثربخشی، یادگیری،پیوند یونی، حل مسئله
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر