مطالعه تطبیقی برنامه درسی شیمی ایران و ترکیه در دوره ی متوسطه دوم |
کد مقاله : 1085-CNF |
نویسندگان |
نسرین ملکی * شیمی شهید شرافت تهران |
چکیده مقاله |
مطالعه تطبیقی روش برای بررسی پدیده ها در کنار هم به منظور یافتن نقاط افتراق و تشابه آنها و در نهایت تجزیه و تحلیل داده ها می پردازد. بر این اساس در این مقاله سعی شده که برنامه درسی شیمی دو کشور ایران و ترکیه در زمینه های متعدد (فلسفه- اهداف- محتوا- یاددهی-یادگیری -ارزشیابی) مورد بررسی قرار گیرد. هر دو کشور ایران و ترکیه قسمت اهداف و روش یاددهی مشابه یکدیگر و معلمان از روش سخنرانی استفاده میکنند .در کشور ترکیه تنوع مطالب بسیار است و تدوین کتاب ها به سمت دانش آموز محور سوق داده شده است. ایران نیز سعی دارد با گنجاندن برخی مفاهیم، شیمی را در زندگی ملموس تر کند و دانش آموزان بعد از پایان تحصیلات اطلاعات بیشتری نسبت به دانش آموزان اکثر کشور های جهان در شاخه شیمی داشته باشند. از نقطه نظر تعداد مفاهیم آموزشی های ترکیه سرفصل زیادی را در متون خود جای دادهاند. گرایش کتابهای شیمی ترکیه به دو شاخه آلی و معدنی است و مطالب بیشتری نسبت به کتابهای ایرانی دارند و در مقابل کتاب های ایرانی در دو شاخه شیمی_ فیزیک و شیمی_تجزیه مفاهیم بیشتری نسبت به کتابهای ترکیه دارد . میزان خودآموز بودن کتابهای شیمی ترکیه بیش از کتابهای ایرانی است |
کلیدواژه ها |
مطالعه تطبیقی، ایران،ترکیه ،برنامه درسی، آموزش شیمی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |