بررسی سیر تغییر در مفاهیم کتاب های درسی شیمی پایه دهم از سال 1300 شمسی تا کنون
کد مقاله : 1088-CNF
نویسندگان
دوست محمد سمیعی *
معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی
چکیده مقاله
این پژوهش به بررسی سیر تغییر در مفاهیم کتاب های درسی شیمی پایه دهم آموزش و پرورش ایران در یک قرن گذشته در فاصله شروع برنامه آموزش رسمی دوره متوسطه، از سال 1300 در ایران تا سال 1399 پرداخته است. به لحاظ روشی، پژوهشی تاریخی است و با توجه به موضوع پژوهش و نیز اهداف مطرح شده به صورت کتابخانه ای و با فیش برداری از اسناد و مدارک مربوطه و با هدف شناخت بهتر روند شکل گیری کتاب های شیمی پایه دهم انجام شده است.
نتیجه این پژوهش نشان می دهد که از سال های 1300 تا 1320 مفاهیم مربوط به توصیف عنصرها ، ترکیبات و خواص فیزیکی و شیمیایی آنها پرداخته شده است. الکتروشیمی مورد توجه قرار گرفته است و این روند با تغییراتی تا سال 1382 ادامه یافته است. از سال 1382 تلاش شده است مفاهیم کتاب های شیمی درسی از موضوع محور به سمت جامعه محوری سوق داده شود ، بکارگیری مباحثی چون آب کره، سنگ کره، هوا کره و شیمی نفت در شیمی سال اول دبیرستان چاپ 1382 در همین راستا بوده است. از سال 1394 کتاب های درسی شیمی به زمینه های زندگی محوری هدایت شده است و مباحثی چون کیهان زادگاه الفبای هستی، ردپای گازها در زندگی، ردپای آب در در زندگی در شیمی دهم مواردی از این نمونه می باشند.
کلیدواژه ها
تغییر ، کتاب درسی ، شیمی ، پایه دهم ، آموزش و پرورش
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر